REAL STAGING SOCIAL TRANSIT - REMIX

REMIX visualizes the interaction between ELECTRONIC MUSIC and CLUB CULTURE. The sound – usually experienced in a physical manner in the club itself – can also be perceived and sensed just by looking at the pictures. As any musical genre is greatly influenced by the time in which it emerges and makes statements about its generation, REMIX is also a comment on the lifestyle and attitude of the group born in the 80s and 90s.
REMIX shows what is left from the club nights: blurry tags of memories which do not follow any chronological sequence. In the course of a long-term study which I conducted for the purpose of this work, I have been taking photographs of the surroundings, the community and scene circling around the “Robert Johnson” – a club located in Offenbach am Main, Germany.
By applying the experimentally developed methods of rhythmic image processing, “visual soundtracks” are created – reflecting the mood and energy of electronic music and the clubbing experience. By photographing sequences directly off the monitor, the camera does not only capture tachistoscopic photographs but also the phases in between – and hence puts together the entire sequence into an atmospheric stream of images. The developed procedure leads up to a synthesis of image elements – an effect which could not be achieved by using the Sandwich function of Adobe Photoshop. The music is being materialized through the transformation of acoustic signals into photographic elements. (translation by chin-gi hong)


REMIX visualisiert das Zusammenspiel zwischen Elektronischer Musik und Clubkultur. Der Sound, der im Club körperlich spürbar ist, soll in den Fotografien sichtbar werden. Da jede Musikrichtung von der Zeit geprägt ist, in der sie entsteht und Aussagen über die Generation macht, die damit aufwächst, ist REMIX auch ein Kommentar zum Lebensgefühl einer Gruppe, die in den 1980er und 1990er Jahren geboren ist.
Die Bilder zeigen das, was von den Clubnächten bleibt: Erinnerungsfetzen, die keiner Chronologie folgen. Basis der Arbeit ist eine Langzeitstudie, die ich im „Robert Johnson“, einem kleinen, aber international renommierten Club in Offenbach am Main, fotografiert habe. Durch experimentelle Bildbearbeitung entstehen visuelle Soundtracks, die die Musik und die Stimmung widerspiegeln. Werden die Sequenzen vom Monitor abfotografiert, nimmt die Kamera nicht nur die tachistoskopisch präsentierten Fotografien, sondern auch die Phasen dazwischen auf und fasst die gesamte Strecke zu atmosphärischen Bildern zusammen. Das entwickelte Verfahren führt zu einer Synthese der Bildelemente, wie sie mit der Sandwich-Technik des Photoshops nicht zu erreichen wäre. Durch die Transformation akustischer Signale in fotografische Bildelemente wird die Musik materialisiert.